توضیحات اولیه

فراگیری زبان فرآیندی است که طی آن انسان ها ظرفیت درک زبان و به عبارت دیگر، توانایی آگاهی از زبان و درک آن، تولید و استفاده از کلمات و جملات برای برقراری ارتباط را به دست می آورند. بدست آوردن مهارت زبانی نیازمند شناخت طیف وسیعی از ابزارها از جمله واج شناسی، صرف شناسی، نحو، معناشناسی، و واژگان بسیار است.

کودکان در سرتاسر جهان اولین زبان خود را بدون تدریس و از محیط می آموزند. مثلا کودکی که در معرض صحبت با جامعه ای انگلیسی زبان است شروع به صحبت روان انگلیسی می کند و دیگری که در معرض یک جامعه اندونزیایی قرار می گیرد، شروع به استفاده روان از زبان اندونزی می کند. هر کودک انسان به صورت عادی می تواند یک یا چند زبان را در سن کم حدودا تا شش سالگی یاد بگیرد.

درک مراحلی که کودکان در فراگیری زبان طی می کنند بسیار مهم است. چگونه محرک ها را از محیط جذب و از آن برای رشد استفاده می کنند. تحقیقات نشان می دهد که مغز نوزادان و کودکان نوپا برای یادگیری درک و استفاده از زبان نسبت به مغز کودکان بزرگتر انعطاف پذیرتر هستند و دوره‌ای حساس برای اکتساب زبان اول وجود دارد و اگر کودک از بعد از ۵ سالگی در معرض زبان قرار گیرد تکامل زبانی، موفقیت کمتری خواهد داشت.

تلویزیون و توسعه زبان

چه بزرگسالان بخواهند چه نخواهند، کودکان مدرن نمی توانند زندگی خود را بدون کارتون تصور کنند. ابزارهای مختلفی در زندگی روزمره ما جا افتاده اند و تا حد زیادی نحوه درک اطلاعات یک نسل کامل را تعیین می کنند. این امر چگونه بر یادگیری تأثیر می گذارد؟

کودکان یادگیرنده بصری و بسیار عمل گرا هستند و مهمترین سؤال برای آنها این است که چگونه از دانش کسب شده در زندگی استفاده کنیم؟ اگر این کودکان به چیزی علاقه مند باشند، در رسیدن به هدف خود پافشاری می کنند. اما تفکر و ادراک آنها بر به خاطر سپردن حقایق و جزئیات متمرکز نیست بلکه بر این است که اطلاعات لازم را از کجا بیابند و چگونه آن را در آینده به کار ببرند.

بنابراین، دیدن نقش مهمی در فرآیند یادگیری ایفا می کند. چیزهایی که احساسات را برمی انگیزند آسان تر به خاطر سپرده می شوند. کسب دانش در طول تعامل بهتر است. بنابراین، ویدئو نقش بسزایی در ایجاد یادگیری با کیفیت و موثر، به ویژه در هنگام آموزش یک زبان خارجی، به عنوان مثال، انگلیسی دارد.

در واقع، تماشای تلویزیون در حد اعتدال بدون شک، می تواند یک آموزش دهنده و سرگرم کننده عالی باشد. اما علیرغم مزایای آن، تلویزیون بیش از حد می تواند مضر باشد: کودکانی که به طور مداوم بیش از ۴ ساعت در روز را صرف تماشای تلویزیون می کنند، بیشتر در معرض اضافه وزن هستند. روانشناسان بر تاثیرات منفی کارتون بر کودکان تاکید دارند. طبق نتایج آنها، کودکانی که ۳ تا ۴ ساعت در روز کارتون تماشا می کنند، مستعد خشونت هستند. علاوه بر این، به حاشیه راندن عملکردهای شناختی، انحراف از واقعیت ها، و افزایش رفتار منفی ممکن است در طول زمان ایجاد شود.

 برای اینکه کارتون به یک سرگرمی سالم و منبع یادگیری خوب و موثر برای کودکان تبدیل شود، والدین باید توجه بیشتری به ارائه کارتون های منتخب به فرزندان خود داشته باشند که می تواند تأثیر مثبتی بر آنها داشته باشد. والدین باید زمانی را که کودکان صرف تماشای تلویزیون می کنند کنترل کنند. آنها می توانند کارتون های مناسب برای فرزندان خود انتخاب کنند. بهتر است والدین نیز به طور مرتب شخصیت های کارتون را با کودکان تماشا کنند و در مورد آنها صحبت کنند. به این ترتیب نه تنها فرزندان خود را از خشونت دور نگه می دارند، بلکه آنها را به سمت فعالیت های مختلف سوق می دهند.

نقش فیلم ها در یادگیری زبان انگلیسی با کودکان

استفاده از فیلم ها در فرآیند یادگیری زبان، اول از همه نمونه ای از گفتگوی زنده است. در ویدیوها می بینیم که چه کسی صحبت می کند، حالات و حرکات صورت را می بینیم که به ما کمک می کند لحن و موقعیت را به طور کلی درک کنیم. این ویدیوها یک محیط زبانی واقعی را ایجاد می کنند. بچه ها شروع به درک می کنند که دختران و پسران در کارتونها مادر و پدر دارند و زندگی مشابهی دارند. آنها متفاوت صحبت می کنند، اما هنوز همدیگر را درک می کنند.

انتخاب صحیح فیلم ها نقش مهمی ایفا می کند. هنگام انتخاب یک ویدیو به زبان انگلیسی برای آموزش کودکان، باید چندین عامل را در نظر گرفت:

  • اول، سن کودک.

  • دوم، هدف از تماشای ویدیو.

  • سوم، سطح مهارت زبان.

همانطور که می دانید، یادگیری زبان انگلیسی در بچه ها نباید صرفاً آموزشی باشد. در حالت ایده آل، کودکان باید زبان را از محیط به عنوان چیزی جدایی ناپذیر با سبک زندگی روزمره خود جذب کنند. همین امر در مورد یادگیری زبان انگلیسی نیز صدق می کند. اگر در دنیای مدرن خود نمی توانند بدون کارتون بمانند، بگذارید کارتون به زبان انگلیسی تماشا کنند!

کارتون ها داستان ساده ای دارند و رویدادها بر اساس موقعیت های مرتبط هستند. به همین دلیل است که کودکان آنها را بسیار دوست دارند. فقط اجازه دهید کودکان کارتون به زبان انگلیسی تماشا کنند. شخصیت های کارتونی از عبارات ساده استفاده می کنند. آنها واضح صحبت می کنند و از لحن صحیح استفاده می کنند. کودکان دوست دارند یک چیز را بارها و بارها تماشا کنند، بنابراین کودک شما قبل از اینکه متوجه شوید شروع به استفاده از عباراتی می کند که در ویدیو شنیده است.

فراموش نکنید که مهارت زبان چیزی نیست که همیشه فعالانه از آن استفاده کنیم. بسیاری از چیزها منفعل نگه داشته می شوند، ما گوش می دهیم، می خوانیم و معنی را درک می کنیم. در مورد بچه ها هم همینطور است. آنها هر چیزی را که آنها را احاطه کرده است جذب و جمع می کنند.

موثرترین کارتون ها برای بچه های مبتدی کارتون های کوتاه ۵-۷ دقیقه ای هستند، شخصیت ها به وضوح صحبت می کنند، از عبارات کوتاه استفاده می کنند و تصاویر روشن و واضح هستند.

علاوه بر کارتون ها، کودکان کوچکتر عاشق ویدیوهای مبتنی بر آهنگ های آموزشی هستند. کودکان دوست دارند آنچه را که در ویدیو می بینند تقلید کنند. بنابراین تصویر بصری و صدا با زبان بدن همراه است. ریتم و قافیه به حفظ سریع کمک می کند. تصویر و حرکات به درک معنی کمک می کند. اعداد، رنگ ها، حیوانات… ساختارهای گرامری به طور خودکار به خاطر سپرده می شوند و یک کودک همه چیزهایی را که در ویدیو اتفاق می افتد تجربه می کند.

 وقتی کودکی به حداقل اصول دستور زبان تسلط داشته باشد و حداقل واژگانی بلد باشد، می‌توانید کارتونهای معتبری را اضافه کنید که بر یادگیری خود زبان متمرکز نیستند، بلکه بر گسترش دانش در مورد کشور زبان مقصد، علوم یا موضوعات مختلف تمرکز دارند.

در چنین ویدیوهایی مهم است که کودک موضوع ویدیو را دوست داشته باشد. سرگرمی او چیست؟ لگو؟ حیوانات؟ فضا؟ ماشین ها؟ سطح؟ موضوعاتی را انتخاب کنید که کودک به آنها علاقه دارد.

تماشا و درک ویدیوها به زبان انگلیسی عالی است! اما برای صحبت روان انگلیسی، باید مهارت های گفتاری را نیز توسعه داد. بنابراین تماشای فیلم به تنهایی کافی نیست. اگر از دانش زبانی خوبی برخوردارید می‌توانید تکنیک‌هایی مانند «استاپ موشن» یا «صدا کردن» را تمرین کنید:

  • «استاپ موشن» شامل مکث در هنگام تماشای یک ویدیوی خاص و یک الگوی پرسش-پاسخ در مورد آنچه دیده شده است. به عنوان مثال، می‌توانید جزئیات اتفاقی که در حال رخ دادن است را مشخص کنید یا شخصیت‌ها را توصیف کنید، یا یک «پیش‌بینی» انجام دهید – بعد از آن چه اتفاقی می‌افتد؟

  • “صدا کردن” تکنیکی است که در آن ویدئو را بی صدا می کنید و از کودکان می خواهید که به شخصیت ها صدا بدهند و دیالوگ ها را اجرا کنند. به شرط اینکه تمرین منظم باشد، چنین کارهایی به طور قابل توجهی مهارت های گفتاری را توسعه می دهند.

در این میان کارتونهای خوبی وجود دارند که تعاملی هستند. شخصیت اصلی با کودک گفتگو می‌کند، و سؤالاتی را با زمان محدود می‌پرسد. اما “معایب آنها” شامل عدم بازخورد، بررسی پاسخ و کنترل پیشرفت است.بنابراین، برای توسعه مهارت گفتاری کودکان ترجیح داده می شود درکنار تماشای کارتون با یک معلم نیز در ارتباط باشد.

جمع آوری و ترجمه از سایت english4kids.ir

کپی از متن فقط با ذکر منبع و اسم سایت بلامانع است.

keyboard_arrow_up
سبد خرید